Uvádzanie albumu Moruša: Čierna – Hľadanie ciest k hraniciam neznáma
Jana Kirschner uviedla v pondelok v bratislavskom Urban house svoju druhú časť projektu Moruša, Moruša Čierna. Na tejto udalosti si mohla verejnosť vypočuť celý album v doprovode audiovizuálnej prezentácie. Po tlačovom stretnutí vystúpila Jana Kirschner s kapelou v menšej zostave a odohrali dve piesne z nového albumu (Na krídlach divých včiel a Tajomstvo). Vytvorila dielo, ktoré nadväzuje na seba a zdanlivo sa od seba líši prevedením. Kontrast bielej a čiernej má skôr prekračovať niečo, čo nepoznáme a čím nás JK uvádza do odhaľovania nielen jej osobných príbehov, ale pri odvahe bádať aj do príbehov samotných poslucháčov.
Odkazom celého projektu Moruša je „spájať rôznych muzikantov, rôzne kultúry a prepájať hudbu, no zároveň nezabúdať na to, čo máme doma,“ tvrdí JK.
Moruša Biela (2013) predstavuje hudbu, ktorá sa vyvíjala v srdci Európy ovplyvnenou najmä tradičnou ľudovou hudbou, folkom a silne znejúcou rómskou muzikou v spojení s modernou kompozíciou a „obyčajným“ spevom JK. Prvej časti tohto projektu dodáva radosť, zároveň pôvab a kvalitu hudobná rodina (spolu s tradičnými nástrojmi vystupuje i mužský spevácky kvartet), ktorá sa stretla a oživila Morušu v našich česko-slovenských ušiach.
To, čo Bielu i Čiernu Morušu spája je hodnotná a hlboká poetická výpoveď, ako i osobité hudobné prevedenie Jany Kirschner.
Moruša Čierna (2014) je prepracovanejšia v experimentálnej práci so zvukom, je modernejšia v prístupe využitia elektroniky a syntetizátora. V albume sa objavujú úseky rozhovorov, zvukov, jeho vrstvenie a tým ho pretvára do jedinečného. Celý projekt poukazuje na vzťahy, ktorými JK prešla a kam jej hudba vďaka všetkým doterajším skúsenostiam dozrela. Názov tohto albumu však nemožno vnímať negatívne, práve naopak. JK tento album opisuje, že „v niektorých momentoch pôsobí melancholickejšie, nie je to tempový rýchly album, ale je veľmi intímna. Je to silný ženský album, povedala by som až nežný.“
Jana Kirschner rozpráva o sebe, svojej tvorbe a živote veľmi úprimne, hlboko a zároveň úplne otvorene. Na otázky prerodu jej pôvodnej a súčasnej tvory, odpovedala ako o ceste, ktorá je návratom domov. Paradoxne, tento návrat v nej spustil jej životný partner Eddie Stevens. Ten podľa speváčkiných slov „dodáva jej melódiám harmóniu, ktoré otvoria, rozšíria tak, že to celé dostane do úplne iných rozmerov. A tak sa môže dostať domov, kde má srdce na mieste.“ Hĺbka jej textov poskytuje slovenskej hudobnej scéne nový nádych. Tento zážitok máme možnosť okúsiť na koncertoch, ktoré začnú od apríla 2015. Zatiaľ ho môžeme prežiť prostredníctvom albumov Moruše, ktoré sa odvážili byť odvážnym protivníkom konzervatívneho poňatia slovenskej hudby. Svojou kontroverziou a nepredvídateľnosťou oslovuje neľahkým spôsobom slovenských poslucháčov, no zároveň poskytuje pri živom vystúpení priestor, kedy sa človek prichytí, ako hľadá vnútornú slobodu spútanú ľudskou živelnosťou.
Autor: Tereza Podhradská
Vloženo: 29.10.2014,
martin