Skladba je prvou ochutnávkou pripravovaného rovnomenného nového albumu
Miriam Kaiser naposledy upútala pozornosť hudobnej scény i verejnosti v roku 2016 štúdiovým albumom Colour Sounds. Počas roka 2017 bolo okolo nej zdanlivé singlové ticho, v zákulisí však umelkyňa kreovala nový hudobný projekt. V priebehu pár mesiacov prešla špecifickým hudobným prerodom, ktorého výsledkom je zmena zostavy v jej kapele i výrazná zvuková premena jej tvorby. Spomínaný prerod Miriam zavŕši ešte tento rok a pretaví do nového štúdiového albumu, ktorý vydá na jeseň. Dnes predstavuje prvú ochutnávku z albumu, nový singel Tanec strún:
Je späť. Stále je to tá istá Miriam Kaiser, ktorú poznáme, a predsa je celkom iná, nová. Jej hudobný smer je jasný a umelecký vývoj nezastaviteľný. Najznámejšia slovenská spievajúca huslistka prešla prerodom, ktorý priniesol do jej tvorby neprehliadnuteľné zmeny.
V prvom rade je to zmena v zostave zoskupenia okolo Miriam. Pri predošlom albume Colour Sounds si fanúšikovia zvykli na zostavu sláčikové trio, bicie a klávesy; často tiež v spojení s perkusiami a harfou. Dnes je zostava minimalistickejšia, čo napovedá aj o zmene projektu po zvukovej stránke. Sólový projekt Miriam Kaiser po zmene zostavy tvoria Miriam Kaiser (husle a spev), Júlia Veselá (čelo) a Milan Adamec (husle/viola), ktorý je zároveň dlhoročným hudobným producentom projektu.
Frontmanka projektu prešla výraznou hudobnou, až žánrovou zmenou predovšetkým v porovnaní s prvým albumom Deň dňu (2014), ktorý mal z jej tvorby zatiaľ najbližšie k popu. Pri druhom albume Colour Sounds (2016) sa už viac prejavilo jej inštrumentálne cítenie a inšpirácia slovenskou melodikou, a práve tie v jej hudobnom podpise ostávajú i naďalej. Vďaka nim Miriam Kaiser rozpoznáte aj v jej novej tvorbe. „V podstate pokračujem v tejto línii, len aranžovanie skladieb bude komornejšie - noty som nakoniec písala na sláčikové trio. Namiesto veľkých orchestrálnych plôch budú viaceré skladby obohatené o rytmickú a atmosférickú elektronickú hudbu, ktorú pripravuje môj spolupracovník Milan Adamec,“ opisuje svoju hudobnú premenu či skôr vývoj samotná Miriam. „Práve Milan Adamec sa na margo nášho pripravovaného albumu vyjadril, že pôjde o album zrelej ženy,“ dodáva Miriam o albume, ktorý práve v týchto dňoch finalizuje v štúdiu.
Ako dopĺňa, signifikantným prvkom v jej novej tvorbe je looper a hudobné slučky, ktoré sa pomocou neho dajú vytvoriť či už v štúdiu alebo na koncerte. „Myslím si, že toto obdobie je pre mňa aj objavovaním ako sa dá v čo najmenšom obsadení vytvoriť čo najväčší zvuk za pomoci loopera, čo je vlastne vrstvenie zvukov. Náš nový singel Tanec strún je toho dobrou ukážkou,“ hovorí Miriam na margo nového singla, ktorý predstavuje práve dnes. „Na druhej strane chcem, aby niektoré skladby zostali jednoduché, jemné, také ženské :) Hľadám čistú jasnú výpoveď - v jednoduchosti je krása,“ dodáva na margo svojho nového hudobného konceptu a nového zvuku.
Náklonnosť k experimentálnym hudobným technikám v sebe Miriam jednoducho nezaprie. To bolo jasné i pri projekte Colour Sounds a je to viac ako jasné už pri prvej lastovičke z jej ďalšieho albumu. „V poslednej dobe tiež viac hľadám, čo všetko sa dá robiť na husliach, teda okrem klasickej husľovej techniky, ktorú nás učili na škole. Napríklad spievať pri husliach nie je až taký problém, stačí presvedčiť hlavu, že sa to dá. Mandolína má rovnaké struny ako husle, prečo by sme nemohli chvíľu hrať na husliach ako na mandolíne.“
Rovnako ako predošlé projekty Miriam Kaiser, aj ten, ktorý uzrie svetlo sveta na jeseň 2018, bude inštrumentálno-vokálny. Po textovej stránke ho zastrešila Naďa Mitanová, dcéra slovenského spisovateľa Dušana Mitanu. „Jej nežná hravá poézia súznie s mojím vnímaním pre tento projekt. Naďa priniesla verše a ja ich spracúvam a dopĺňam o ďalšie, takže autorky textov budeme spoločne,“ objasňuje Miriam.
Ako si vlastne k Miriam našli cestu inšpirácia a krok bližšie k elektronike a hudobnému minimalizmu? „Zaujímajú ma interpretky, ktoré pri sláčikovom nástroji vedia aj spievať. Pre ľudí asi najviac známa Iva Bittová, je zrelou a výraznou muzikantkou, ktorú úprimne obdivujem. Blízkou mi je aj violončelistka a speváčka Maya Belsitzman, alebo Agnes Obel, ktorá sa famózne pohybuje v tej istej jemnej „ženskej" nálade a pritom vôbec nenudí. Keď už som pri vzoroch, určite musím spomenúť islandských skladateľov najmä Olafura Arnaldsa, ktorý je doslova fajnšmekerom na mäkký zvuk nástrojov. Alebo aj sladkú Katie Melua, ktorá nahrala nádherne jemný zimný album len so ženským zborom. Moja nová tvorba je tiež ovplyvnená láskou k minimalu a veľkou inšpiráciou je pre mňa americký skladateľ Philip Glass. V neposlednom rade je to KRONOS kvartet, známy svojimi experimentálnymi albumami a spoluprácami s umelcami rôznych hudobných štýlov.“
Tretí štúdiový album Miriam Kaiser trio: Tanec strún bude slávnostne predstavený vo štvrtok 8. novembra v bratislavskom .klube pod lampou. Spoločne s albumom sa fanúšikovia môžu tešiť aj na ďalší singel, ktorý vyjde ako sprievodný singel albumu. Samotná autorka svoju pripravovanú štúdiovku opisuje ako konceptuálny typ albumu s príbehom.
Nový projekt Tanec strún Miriam Kaiser trio bude uvádzaný do koncertného života postupne, už na letných koncertoch zoskupenia.